Achtergrond Mijn Vriend H

Concept

Stichting de Mol bewerkt jeugdroman tot muziektheater

“Mijn vriend H (Wagner remix)”

Met ‘Mijn vriend Hitler’ schreef de Oudenaardse auteur Piet De Loof een op zijn minst opzienbarende jeugdroman over één van de meest verachte persoonlijkheden uit de wereldgeschiedenis. Het verhaal komt nu opnieuw tot leven als muziektheater voor iedereen vanaf 13 jaar. De keuze van Domien Van Der Meiren en Stichting De Mol zal ongetwijfeld heel wat wenkbrauwen doen fronsen. Al willen ze vooral laten zien hoe ogenschijnlijk normale jonge mensen – dol op muziek en kunst – op een bepaald moment in hun leven gaan radicaliseren. En daarmee zitten ze helemaal in de actualiteit! En ook dat is een heuse uitdaging voor het Oudenaardse gezelschap dat kon rekenen op de samenwerking met cc De Woeker.

We ontmoeten twee tieners –  beste vrienden – die allebei bezeten zijn door muziek. De ene is August Kubizek en droomt van een carrière als dirigent. De andere is Adolf Hitler is er vast van overtuigd een beroemd kunstenaar te worden. Acteur Bram De Win en acteur/muzikant Stan Vangheluwe geven vorm aan deze op zijn minst intrigerende jongeren en nemen ons terug mee in de tijd om ons te tonen hoe actueel 1905 vandaag nog steeds is. Want hoe wordt een melomane, wat schuwe jongeman uiteindelijk een massamoordenaar?

Muziektheater

Stichting De Mol – die hiervoor nauw samenwerkt met cc De Woeker Oudenaarde – kiest om het verhaal te brengen in de vorm van muziektheater. Daarbij lieten ze zich inspireren door  de legendarische componist Wagner. Hij streefde naar de perfecte samenvloeiing van muziek en toneel. Verwachte echter geen loodzware Wagneriaanse opera: de muziek van Bart Vervaeck brengt klassieke elementen samen met hedendaagse repetitieve gitaarklanken.  Die clash tussen klassiek en hedendaags krijgt ook een bijzondere plek in het verhaal. De jonge Hitler zweert bij oude traditionele waarden, terwijl zijn vriend eerder open staat voor nieuwe  invloeden.

In een bezetting van piano, elektrische gitaar en effectapparatuur wordt de muziek volledig live gebracht. Eigen creaties geven een eigentijdse toets aan het geheel. Iets waarmee we ook een jong publiek (vanaf 13 jaar) willen aanspreken!

Historisch theater?

“We hebben als theatermakers niet de pretentie om de waarheid op de scene te brengen. Wel kunnen we de zoektocht in beeld brengen van 2 zoekende tieners. Ze zijn op zoek naar het ideale, de perfecte vorm, het sublieme. De roman van De Loof eindigt vóór WO I. Het stuk loopt verder. We willen laten zien dat de ‘Groote Oorlog’ die nadien volgde veel jonge levens heeft gevormd en vervormd.” Klinkt het bij Stichting De Mol.  “Niet in het minst dat van de jonge Adolf Hitler. Die groeide zoals algemeen geweten uit tot één van de grootste massamoordenaars die ooit op deze aardbol rond liep.”

Educatief luik voor schoolgroepen

Bovenop de creatie van deze voorstelling werkt de artistieke ploeg onder leiding van regisseur Domien Van Der Meiren en auteur Piet De Loof een educatief luik uit van workshops, geschiedkundige omkadering, klasgesprekken en inkijk in het maakproces. Met dit luik gaan we op de scholen creatief aan de slag met de leerlingen. We zijn ervan overtuigd dat een artistiek-pedagogisch project nodig is om radicalisering bespreekbaar te maken en aan te pakken binnen de context van een school. We moeten ook met de leerlingen reflecteren over hedendaagse fenomenen van racisme en uitsluiting van bevolkingsgroepen en over discriminatie omwille van afkomst, geloof, overtuiging, huidskleur, geslacht, geaardheid. Burgerzin, democratische weerbaarheid en verdediging van de individuele basisvrijheden staan hierbij centraal.

Cast en regie

Regie Domien Van Der Meiren (°1974)

Studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en volgde daarna de regie-opleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Hij richtte samen met Koen Browaeys Stichting De Mol op. Van 2001 tot 2004 werd hij artistiek verantwoordelijk voor theater Arca in Gent. Hij regisseerde bij verschillende Vlaamse en Nederlandse gezelschappen zoals De Queeste, Arca, NTGent, KVS, Toneelgroep Maastricht, ’t Arsenaal, Malpertuis, Huis van Bourgondië, Likeminds Amsterdam, Het Eenzame Westen,…

In het theaterlandschap was en is Van Der Meiren actief als lesgever aan de Toneelacademie Maastricht waar hij elk jaar een productie maakt met de studenten. Met Theater STAM won hij in 2009 het Landjuweelfestival.

Acteur Bram De Win

studeert in 2008 af aan de acteursopleiding van de Toneelacade mie Maastricht. Momenteel werkt hij voornamelijk als theateracteur in diverse gezelschappen in Vlaanderen en Nederland zoals KVS, Het Nieuwstedelijk (voorheen De Queeste en Braakland/Zhebilding), De Roovers, Skagen, Het Paleis, De Maan, ‘t Arsenaal, Het Vervolg en Het Zuidelijk Toneel. Na zijn studies maakt hij enkele jaren deel uit van de vaste spelersploeg van Toneelgroep Maastricht. Voor televisie werkte hij mee aan series als Zone Stad, De Kotmadam, Flikken en Flikken Maastricht.

Acteur/muzikant Stan Vangheluwe (°1979)

studeerde jazzpiano en lichte muziek aan het conservatorium van Gent. Na zijn studies belandde hij al snel in de theaterwereld.

Hij werkte mee aan producties bij oa. 4Hoog (Keik; Kriep), Sermoen (Bigshoot), Platform-K (driemeters’nhalf), Theater Tartaar (150 gr geKAPt’; All in), GoneWest (Merci Facteur), Multatuliteater (Het Feestkomitee) en vzw Krakeel (They Shoot Horses, Don’t They?).

Muzikaal wordt zijn werk gekenmerkt door een eigenzinnige combinatie van pianocomposities met computergestuurde soundscapes, wat leidt tot een unieke en herkenbare klankkleur.

Muzikant Bart Vervaeck (°1983)

zet zijn eerste muzikale stappen in de muziekschool van Oudenaarde waar hij klassieke gitaar studeert en in contact komt met jazz, pop en improvisatie. Pas vanaf 2005 volgt hij les aan het conservatorium van Gent en richt hij met medestudenten een aantal ensembles op: het Nathan Daems Quintet en Douce Ambiance. Later schaart hij zich achter de groep Saf, die in 2009 de Nekkawedstrijd wint en rond diezelfde periode zijn debuutplaat uitbrengt. In diverse gedaantes toert hij intussen rond en werkt samen met oa. Koen De Cauter, Dick Van der Harst (Muziek Lod).

Naast gitaar speelt Bart ook Arabische oud bij Joumana, en pedal steel gitaar bij onder andere The Tubs. Met deze laatste groep tourt hij in maart 2016 door California.

Daarnaast doet Bart veel freelance werk en is hij actief bij verschillende formaties van uiteenlopende aard: Het Huis der Verboden Muziekjes, Lyenn, The New Orleans Night Owls, Vindaloo 5, Murat Ertel en Baba Zula, Bas Bulteel, Nathalie Meskens, Robin Proper-Sheppard, Sarah Ferri, Héloïse, Midnight Blue Birds, etc.

Auteur Piet De Loof (°1972)

studeerde communicatiemanagement.

Hij is actief als schrijver, spreker en eindredacteur van magazines.

Publiceerde 12 boeken, waarvan 6 jongerenromans. Van die 6 romans werden er 4 geselecteerd voor de shortlist van de Kinder- en Juryvlaanderen. Eind mei 2016 blijkt ook of ‘Mijn vriend Hitler’ die nominatie in de wacht sleept. Meer info: www.pietdeloof.com

Video/licht/decor Jelle Moerman (°1982)

studeerde audiovisuele assistentie optie podiumtechnieken aan het Rits te Brussel. Hij was oa stage manager voor Je suis sang, L’histoire de larmes en technische coördinator voor Angel of Death en Preparatio Mortis van Jan Fabre.

Diverse lichtontwerpen : Hollow Men Hell’s Kitchen,Toneelgroep Maastricht,Verenigde Planeten, De Queeste. Van 2009 tot 2015 was hij docent aan de Erasmus hogeschool Brussel departement Rits: Workshop Licht.

Vaste licht/video-ontwerper bij de stukken van Domien Van Der Meiren.

Dramaturgie/bewerking Karel-Willem Delrue (°1984)

leest, schrijft, maakt, speelt, drumt en geeft les. Na zijn opleiding aan de Gentse Universiteit Taal en Letterkunde en aan het Rits in Brussel keerde hij terug naar de Vlaamse Ardennen. Hij schreef en regisseerde er onder meer BL NDEN (naar Saramago) en Paul (over de laatste dagen van Paul Van Ostaijen) en werkt er als literatuurcriticus voor Cutting Edge.