Over Stichting De Mol

De oerversie van Stichting De Mol

De ratten (1995-96)

De oerversie van Stichting De Mol kwam er met ‘De ratten’. Luc Provost, toenmalig trekker van jeugdtheater Litoziekla, vroeg aan Koen Browaeys om zijn straattheatervoorstelling ‘De ratten’ te brengen op het festival in het Nederlandse Bergen-Op-Zoom. Die monoloog had indruk gemaakt op hun eigen Oudenaardse straattheaterfestival en was dus rijp voor het gerenommeerde festival in Bergen.  Alleen kon dat niet onder zijn eigen naam: het werd ‘Stichting De Mol’…

König Liebe (naar ‘de Koning Sterft’ van Ionescu) (1997)

Voor zijn droomproject ‘De koning Sterft’ zocht de toen nog prille regisseur Domien Van Der Meiren naar een ploeg acteurs en naar een gezelschap. Dat vond hij al snel in een bende gelijkgestemden. Deels uit zijn verleden in Litoziekla, deels bij andere theaterfreaks. Allen schaarden ze zich onder de vlag van ‘Stichting De Mol’.

Een speelplek vinden in Oudenaarde  is nooit een sinecure. Het cultureel centrum ‘De Woeker’ bleek niet meteen vrij te zijn. Het was toenmalig schepen Wim Merchie die hen wees op de oude kapel van Abdij Maagdendale. Die was best nog wel in goede staat, maar vreselijk vuil. Met als toppunt van smerigheid tientallen karkassen van duiven… Een opknapbeurt door de gemotiveerde Molbende zorgde ervoor dat het een gedroomde speelplek werd voor het sprookjesachtig, maar absurde  ‘König Liebe’. Voor de Oudenaardse theaterliefhebbers werd het een heuse ontdekking: een bijzondere speelplek en een nieuwe bende spelers… Het werd een stormachtig succes aan de Schelde.

Celibaat, ‘ook de vrouw is een zangvogel’ (Tom Lanoye, naar Gerard Walschap)

Na het onverhoopte succes van König Liebe moest er wel een vervolg komen. Regisseur Domien kwam met de vraag of zijn project voor de toneelacademie in Maastricht – hij volgde er een regisseurslopleiding –  niet via Stichting De Mol kon. Vanzelfsprekend vonden de ‘Mollies’ dat een uitstekend idee. Het gezelschap werd aangevuld met een aantal spelers op de rand van een professionele carrière. Domien koos voor de wondermooie bewerking van de roman Celibaat van Gerard Walschap door Tom Lanoye.

Opnieuw werd gekozen voor de Kapel. Die was een stukje van ‘Stichting De Mol’ geworden. Het werd opnieuw een groot succes wat ook tot in Maastricht weerklonk. Na de eerste sessie kwam er een tweede in het Nederlands Maastricht. Dit keer in een oude kerk… Stichting De Mol en ‘hun’ Domien werden een kleine hype Nederland.

En er kwam nog een vervolg. Het NTG – toen net omgedoopt tot Publiekstheater – was bijzonder gecharmeerd door ‘Celibaat’ en zette het op hun programma. Een paar weken werd de Minardschouwburg de nieuwe setting voor Stichting De Mol. Met als hoogtepunt een bezoek van Tom Lanoye én de erven van Walschap. Die vonden zich helemaal in de eigenzinnige bewerking van de jonge Oudenaardse regisseur. En als dat nog niet genoeg was, programmeerde het Gentse Stadstheater het stuk een jaar later nog eens in hun grote schouwburg en ging er mee op tournee door heel Vlaanderen. Celibaat werd stilaan legendarisch.

En het vervolg?

Zoals dat vaak gaat, zwermde de oerversie van Stichting De Mol uit. Voor sommigen was een professionele carrière als acteur moeilijk te combineren met Stichting De Mol. Een aantal mooie samenwerkingsverbanden – o.a. met het Limburgse gezelschap ‘De Queeste’ – bleven ‘Stichting De Mol op de kaart houden. In het millenniumjaar 2000 organiseerde ‘Stichting De Mol’ een theatraal project in Ename. Iets wat later de inspiratie vormde voor het nu bijzonder succesvolle ‘NOXX’…

Maar de hoogdagen lagen achter de rug. Oprichter Koen Browaeys hield de naam warm door regelmatig straattheaterprojecten aan te nemen onder de vlag van het gezelschap. Een mooie opflakkering kwam er toen auteur/regisseur Peter Taelman zijn ‘Broos’ maakte. Een bescheiden succes…

De nieuwe Mol

Edgar

Leden van de vaste kern van De Mol zwermden in de eerste helft van de jaren 2000 meer en meer uit of vonden hun weg in het professionele theatercircuit. Medeoprichter Koen Browaeys hield Stichting De Mol in leven met allerlei kleine theaterproducties (o.a. ‘Broos’ in een regie van Oudenaardist Peter Taelman). Maar in het voorjaar van 2012 stak de eigenzinnige kop van Stichting De Mol weer stevig boven de grond met ‘Edgar’.

De regisseurs Emma Van Der Bracht, Karel-Willem Delrue en Koen Browaeys maakten zes verschillende stukjes theater. Beeldend theater over de inspiratiebronnen van Edgar (Edgar’s nachtmerrie), teksttheater gebaseerd op ‘De put en de slinger’ (The room), een monoloog (Verraderlijke hart), interactief theater geïnspireerd op ‘Het systeem van dokter Veer en Professor Teer’ (Lang zal hij leven), een kortfilm (The Fall of the House of Usher) en een groteske finale (Edgar’s rode dood). Alle toeschouwers worden van de ene naar de andere locatie in het klooster gegidst en krijgen op die manier een bijzonder diverse avond toneelplezier.
Het wordt theater op een heel bijzondere locatie: het klooster van de Zusters Bernardinnen en het Bisschopskwartier. Nog niet zo lang geleden verlieten de zusters hun eeuwenlange verblijf. Nu wordt dit mooie – maar vrij onbekende – stukje Oudenaards erfgoed ingepalmd door creatieve geesten uit de Vlaamse Ardennen. Met dank aan OCMW-Oudenaarde die toestemming gaf.

Prettige feesten

Tijdens de kerstdagen van 2013 bracht vzw Stichting De Mol een inktzwarte komedie in een regie van Domien Van Der Meiren:  ‘Prettige feestdagen’. Opnieuw op locatie, dat spreekt! Stichting De Mol: een komedie?? Het werkte! De kerstdagen waren nooit zo komisch en het publiek vond de weg

Banner

BL NDEN

Gedurfd en authentiek!” “Prachtige voorstelling op uitgelezen locatie. Zeer sfeervolle omkadering en vlekkeloze organisatie. ” “Constant met gespannen spieren gezeten.” “Beklijvend. Heftig en het stemt tot nadenken!” “Je moet ziende blind zijn om dat niet te zien ! (reacties van toeschouwers) Niemand – zelfs niet de onfortuinlijke oogarts – vindt een verklaring voor de ‘witte […]

de ratten in bergenopzoom

Ratten

Sinds eeuwen leven ratten en mensen naast elkaar. Op gespannen voet echter, want ze gunnen mekaar niet echt een blik in de ogen. Pas wanneer een gif de hele familie rat uitmoordt en eentje het overleeft, gaan de poppen aan het dansen. Veel gif is moordend, een beetje werkt geeft adrenaline, véél adrenaline… In een […]

koning steft 10

König Liebe

Naar: de ‘Koning sterft’ van Eugene Ionesco Regie: Domien Van Der Meiren Een nieuwe dag breekt aan in het koninkrijk van de Koning.  Een machtig en groot koninkrijk geleid door een machtig vorst. Althans zo was het 500 jaar geleden, vorig jaar, gisteren, vijf minuten geleden. Nu is zijn koninkrijk in verval, de Koning is […]

celibaat 8

Celibaat

Gerard Walschap in een bewerking van Tom Lanoye Regie: Domien Van Der Meiren Ooit voerde het geslacht d’Hertenfeldt een heus schrikbewind in het dorp. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog doet de laatste telg van het geslacht, André, er zijn blijde intrede. Het Heerke Andreeke is alles wat zijn voorvaderen niet waren: in niets […]

het vermoeden bis

Het vermoeden

Van Arne Sierens Coproductie met De Queeste 1946 / Belgische huiskamer / een deur /een raam met sanseveria’s / een tafel met drie stoelen / een canapé / een kolenkachel / een kastje waarop een radio staat / een Mariabeeldje / een spiegel / aan de muur hangt een emailplaat met reclame voor koffie / […]

belgrads affiche2

Belgrado trilogie

Van BILJANA SRBLJANOVIC Coproductie met De Queeste Regie: Domien Van Der Meiren Acht Servische vluchtelingen vieren op verschillende plaatsen in de wereld oudejaarsavond. De broers Kica en Mica zijn gevlucht om de mobilisatie te ontvluchten en overleven met een dansact in Praag. Twee jong gehuwde koppels, gevlucht omdat ze ‘een auto en een appartement’ wilden, […]

edgars nachtmerrie

Edgar

In samenwerking met Litoziekla De regisseurs Emma Van Der Bracht, Karel-Willem Delrue en Koen Browaeys maakten zes verschillende stukjes theater. Beeldend theater over de inspiratiebronnen van Edgar (Edgar’s nachtmerrie), teksttheater gebaseerd op ‘De put en de slinger’ (The room), een monoloog (Verraderlijke hart), interactief theater geïnspireerd op ‘Het systeem van dokter Veer en Professor Teer’ […]

prettige feesten foto - kopie

Prettige Feesten

Geen beter moment om vrienden en familie samen te brengen dan de dagen rond Kerstmis. “Vrede op aarde aan allen van goede wil!” Maar wat als er nu van ‘goede wil’ niet echt sprake is? Of op zijn minst niet bij iedereen even zwaar gewaardeerd? Het gezin Vandevelde – autodealers – nodigt familie en vrienden […]